Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

De rijzende ster

DJ Kampire, een sleutelfiguur in de Oegandese en Oost-Afrikaanse elektronische muziekscene

DJ KAMPIRE

DJ Kampire, een sleutelfiguur in de muziekscene van Oeganda en Oost-Afrika


De weg van Africalia heeft die van Kampire Bahana de afgelopen jaren een paar keer gekruist, zoals bij E.A.S.T. (Oost-Afrikaanse Soul Train) of meer recent tijdens Nyege Nyege. Deze jonge vrouw is zeer actief op de culturele scène als DJ, artiest en schrijver. DJ Kampire is gevestigd in Kampala, Oeganda, en is vandaag de dag een onmisbare figuur in haar land. Bovendien draait ze nu ook op de internationale muziekscène: in Afrika, in Europa en over een paar dagen ook in Azië. Haar aanwezigheid in Brussel, waar ze optrad tijdens het beroemde Franse evenement Les Nuits Sonores op 29 september 2018 in BOZAR, was een perfect moment om haar te ontmoeten en haar beter te leren kennen: wat haar dreef om DJ te worden, haar muzikale invloeden, haar projecten vandaag en voor de toekomst. Maak het podium vrij voor DJ Kampire!
DJ Kampier 1
DJ Kampier 1
Hoe hebben de culturele en artistieke scène in Oeganda zich volgens jou de afgelopen jaren ontwikkeld? In de ongeveer tien jaar dat ik nu bij de scene betrokken ben, kan ik zeggen dat het zeker groeit en dat is geweldig. Het wordt ook steeds diverser: er zijn meer artiesten en organisatoren, meer bizarre happenings. Tegenwoordig krijgen we wat meer van de minder mainstream dingen - vreemde kunsttentoonstellingen, underground muziek, culturele uitwisselingen met underground artiesten - die de Oegandese scene voeden. Ik denk dat dit belangrijk is voor de groei van elke culturele industrie, omdat het betekent dat er meer mogelijkheden zijn, meer concurrentie. Dit dwingt iedereen om beter te worden in zijn vak in plaats van alleen maar bekend te zijn omdat het de eerste keer is dat je iets doet. Als een land zijn industrie echt wil zien groeien, moet het mogelijkheden creëren zodat mensen hun vak na verloop van tijd kunnen perfectioneren. Het is goed om te zien dat meer mensen dit doen en dat organisaties als Nyege Nyege en 32° EAST - organisaties die eigendom zijn van artiesten - bestaan om Oegandees talent te ondersteunen. Wat dreef je om DJ te worden? Het was eigenlijk onbedoeld. Ik ontmoette veel artiesten op elektronische muziekfeesten in Kampala en kwam in aanraking met veel muziek. Tegelijkertijd was ik altijd de persoon op de feestjes die graag de afspeellijst bepaalde. Ik raakte betrokken bij het helpen organiseren van het eerste Nyege Nyege festival in 2015 en Derek Debru - de medeoprichter van het muziekfestival dat plaatsvindt in Jinja, Oeganda - stelde voor dat ik op een van de feestjes zou komen draaien, ook al kon ik op dat moment nog niet mixen. Ik nam mijn playlists mee, draaide wat nummers en de mensen vonden het zo leuk dat ik het sindsdien ben blijven doen. Door meer te spelen werd ik gedwongen om beter te worden en beetje bij beetje leerde ik mixen. Kun je ons meer vertellen over je muzikale invloeden? Ik merkte dat ik beïnvloed ben door veel muziek die mijn vader als kind draaide. Hij luisterde naar veel Congolese muziek zoals Soukous, liedjes met Lingala-gitaren en Coupé-Décalé, een populaire muziekstijl in Ivoorkust. Ik voel me ook aangetrokken tot elektronische muziek die geïnspireerd is door ons verleden, een eerbetoon aan ons muzikale erfgoed als continent. Eigenlijk ben ik geïnteresseerd in alles met Afrikaanse invloeden dat je op de dansvloer kunt draaien.
DJ Kampire Nyege Nyege 2018
DJ Kampire Nyege Nyege 2018
Is het een uitdaging om DJ te zijn in Oeganda? Elke baan brengt uitdagingen met zich mee. De muziekindustrie is over het algemeen niet zo groot in Oeganda. Het is moeilijk om optredens te vinden of betaald te krijgen. Ik denk niet dat de Oegandese markt op dit moment echt professionele DJ's ondersteunt en het is een uitdaging als je denkt aan apparatuur, soundchecks, enzovoort. Maar omdat ik de afgelopen maanden veel heb gereisd, denk ik dat DJ zijn overal een uitdaging is. Je moet je eigen publiek creëren en veel DJ's worden partypromotors om hun publiek en een markt voor zichzelf te creëren. Het is dus zeker geen gemakkelijk carrièrepad, maar mensen doen het omdat ze er gepassioneerd over zijn. Denk je dat DJ zijn voor vrouwen een grotere uitdaging is dan voor mannen? Ik denk dat er waarschijnlijk meer barrières zijn die de toegankelijkheid voor vrouwen om DJ te worden belemmeren, gewoon omdat er maar een paar vrouwelijke DJ's zijn. Als je jezelf niet op een carrièrepad ziet, lijkt het niet mogelijk. Maar vrouw zijn kan ook een voordeel zijn. Ik heb de indruk dat mensen meer aandacht aan me besteden en me meer een kans geven omdat ik een vrouw ben. Als mensen me zien spelen, blijven ze misschien wat langer rondhangen omdat ze zeggen: "Kijk, het is een vrouw. Ik heb nog nooit een vrouw zien draaien, laat me even kijken". Er is een groeiend aantal vrouwelijke DJ's in Kampala dus ik weet zeker dat deze kwestie van vertegenwoordiging snel zal veranderen. Wat is je beste advies voor beginnende DJ's? Ik denk dat ik zou zeggen: wees niet bang (Gelach). Een andere barrière voor vrouwen is dat we verwachten dat we meteen perfect zijn. We leggen deze verwachting bij onszelf waardoor het moeilijker voor ons wordt om actie te ondernemen. Jongens mogen proberen en falen, iets in het begin niet kunnen en dan beter worden, wat nodig is om ergens goed in te zijn, terwijl meisjes een beetje banger zijn dat ze de eerste keer niet perfect zijn. Als ik draai komen er veel vrouwen naar me terug die zeggen "Ik heb altijd al DJ willen worden". En dan zeg ik: "Waarom doe je het niet gewoon? Doe het voor je plezier en je weet nooit wat er gebeurt." Dus ik zou zeker zeggen: "Meiden, wees niet bang!" Aan welke projecten werk je vandaag? Op dit moment ben ik bezig met mijn tweede tournee, dus dat houdt me erg bezig. We hebben ook de vierde editie van het Nyege Nyege festival achter de rug, waar ik heb gedraaid en een beetje heb geholpen, zoals het organiseren van de fotoschema's en andere kleine klusjes zoals dat. Tegenwoordig probeer ik me minder bezig te houden met het administratieve werk en de logistiek van het festival en probeer ik er gewoon wat meer van te genieten, met mensen te praten, enz. Nyege Nyege is niet alleen een festival. Er zijn ook twee labels: Nyege Nyege Tapes en Hakuna Ku lala, een digitaal label. Gewoon de wereld rondreizen met de naam Nyege Nyege Tapes en proberen de vlag uit te dragen en de muziek te promoten, netwerken, mensen ontmoeten... houdt me echt bezig.
DJ Kampier 2
DJ Kampier 2
Wat zijn je dromen voor de toekomst? Ik heb dit jaar geleerd mijn dromen niet te beperken en zelfs dingen toe te staan die mijn verbeelding te boven gaan. Bijvoorbeeld mixen bij Sonar. Ik had nooit gedacht dat ik voor zoveel duizenden mensen zou draaien. Ik draai in Lissabon met dj's van het label Enchufada en steeds vaker met artiesten die me tien, vijftien jaar geleden naar Afrikaanse elektronische muziek hebben geleid. Dus dromen waarvan ik niet eens wist dat ik ze had komen uit. Maar ik denk dat ik me volgend jaar waarschijnlijk wil richten op het verdiepen van mijn DJ-praktijk, wat meer leren over het maken van muziekbewerkingen, remixen en producties en last but not least gewoon doorgaan met het promoten van Oost-Afrikaanse muziek. Denk je eraan om ergens anders te gaan wonen? Soms wel, ja. Wonen in Uganda kan behoorlijk frustrerend zijn in je dagelijkse leven, zoals de weg die niet functioneert, de bureaucratie die niet werkt, de belasting op onze sociale media, het nieuws horen over mensen die geslagen en gearresteerd worden voor politieke activiteiten, de slechte behandeling van vrouwen... Al deze feiten kunnen frustrerend zijn en veel onnodige stress veroorzaken, maar ik kan me echt niet voorstellen om weg te wonen van het Afrikaanse continent. Het is goed om weg te gaan, zodat je terug kunt komen en je thuis kunt waarderen. [Interview door Audrey Brisack/]

Bijgevoegde documenten

recente artikelen

abonneer u op onze

Nieuwsbrief