Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

Kunstenaars in residentie bij partners van het Belgische programma

Africalia ging de kunstenaars ontmoeten die een residentie hebben genomen bij onze partners van het Belgische programma, bij l'Atelier Graphoui en Wiels om meer te weten over hun artistieke achtergrond en praktijk, en over de ervaring van de residentie onder begeleiding van de partner.

Elen Sylla Grollimund.

Elen Sylla Grollimund werkt als sociaal-cultureel begeleidster en laat jongeren kennismaken met de wereld van film, fotografie en radio. Ze focust in haar werk op de kolonisatie vanuit het perspectief van de commercialisering van cacao, vanaf de koloniale periode tot nu. Ze inspireert zich hierbij op haar persoonlijke geschiedenis en haar gemengde achtergrond; Elen is Française-Zwitserse met Senegalese roots.

Haar liefde voor fotografie vloeit voort uit een degeneratieve gehoorziekte die werd gediagnosticeerd toen ze een tiener was. Nadat ze fotografie studeerde in Italië en vervolgens in Frankrijk waar ze een aantal jaren werkte, kwam ze enigszins toevallig – op aanraden van haar zus, een muzikante die op tournee was in België – in Brussel terecht. In Parijs, waar ze beiden woonden, zei haar zus: "Elen, Brussel is echt een stad voor jou, daar zie ik je wel." Ze nam dit advies ter harte, pakte haar koffers en verhuisde naar Brussel met als doel om er met anderen fotografie te beoefenen en haar expertise door te geven aan een startend publiek. Ze woont er nu al 10 jaar.

Haar film project " Villa Madjo "kwam tot stand bij de geboorte van haar eerste kind. Dit bracht Elen terug naar haar familiegeschiedenis, haar métisse-achtergrond en haar nauwe banden met het Afrikaanse continent: Elen heeft een blanke vader, geboren in Ivoorkust, en een Senegalese moeder met gemengde roots, geboren in Frankrijk. Ze kreeg vaak de vraag naar haar afkomst zonder dat ze daar een duidelijk antwoord op kon geven, omdat ze bepaalde puzzelstukjes miste. Met haar gemengde achtergrond in een overwegend Europese context, was dit verschil de facto zichtbaar.

Voor Elen is ‘overdracht’ een fundamenteel gegeven, en veel meer dan enkel genetisch bepaald. Als jongere maakte ze al gebruik van dit woord, ‘de overdracht’ (la transmission), om zichzelf te definiëren. Haar diverse en rijke familiegeschiedenis weerspiegelt de complexiteit van haar ‘overdrachtsgeschiedenis’, tussen de Frans-Afrikaanse kolonisatie en haar Fulani-identiteit. Haar ene, Senegalese, grootvader streed voor dekolonisatie en haar andere grootvader was betrokken bij de Frans-koloniale onderneming.

De steun van Atelier Graphoui stelde haar in staat om haar ideeën voor haar filmproject te structureren en alle beelden die ze in de loop der jaren verzamelde uit de familiearchieven, te ordenen. "Wanneer mensen je herinneringen vertellen, maak je je eigen beelden. Ik wilde mijn eigen personages creëren op basis van wat men me vertelde." Hiervoor werkte ze samen met kunstenaar Carol Maucci Guennal.

Ze benadrukt hoe belangrijk het is voor Afro-afstammelingen om hun eigen verhalen te vertellen, zodat er een diversiteit aan stemmen en narratieven gecreëerd wordt. Ze erkent de noodzaak van ‘veilige ruimtes’ om deze verhalen te kunnen delen, maar wil vooral barrières doorbreken.

Vanuit het verlangen naar overdracht, reisde Elen afgelopen december naar Senegal, naar de stad Rao, en gaf er een workshop animatiefilm, geluid en fotografie op de kunst- en ambachtsschool die werd opgericht door haar grootvader van moederskant

Voor haar vergemakkelijkt Africalia de banden met andere artiesten en moedigt het samenwerking aan om artistieke projecten te verrijken: "Ik ben opgegroeid in een erg Westerse omgeving en het feit dat Africalia mijn project wilde steunen, legitimeerde ook dat ik deel uitmaakte van deze Afro-afstammende gemeenschap. Uiteindelijk hoor ik bij beide partijen.

Villa Madjo ging in wereldpremière in Bilbao op de internationale kortfilmcompetitie van het ZINEBI-festival. Sindsdien is de film geselecteerd voor verschillende festivals, waaronder het Internationaal Kortfilmfestival van Clermont-Ferrand, het Beijing International Short Film Festival en het Tricky Women/Tricky Realities Festival in Oostenrijk.

Interview door Norbert Nzarubara.

recente artikelen

abonneer u op onze

Nieuwsbrief