Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

Portret van de PCBF geluidstechnicus

Vrolijk kerstfeest, portret van de technicus die verantwoordelijk is voor de geluidsapparatuur van de PCBF

Vrolijk Kerstfeest

Vrolijk_portret_pcbf
Vrolijk_portret_pcbf

Vrolijk kerstfeest, portret van de technicus die verantwoordelijk is voor de geluidsapparatuur van de PCBF

Norbert Sawadogo, beter bekend onder zijn artiestennaam Joyeux Noël, is sinds 2007 verantwoordelijk voor de omroepinstallatie in de Parijse zaal. Cultureel Platform Burkina Faso (PCBF)een van de partners van Africalia in Burkina Faso. Deze slanke, slanke man is 47 jaar oud en werkt nu al bijna 10 jaar voor het PCBF. Je staat beter bekend als Joyeux Noël dan als Norbert Sawadogo. Waar komt deze nogal originele bijnaam vandaan? Mijn burgerlijke naam is Norbert Sawadogo, maar hier in de artistieke wereld sta ik bekend als Joyeux Noël. Ik kreeg deze naam van een Belg in 2000, toen ik verantwoordelijk was voor de geluidsapparatuur op een festival in Parijs.Burkinabe Theater Workshop (ATB). Het was december en ik wenste het team een vrolijk kerstfeest. De volgende dag zei de ene man Vrolijk Kerstfeest, en daarna nog een. Ik vroeg tegen wie ze het hadden en ze antwoordden: "Het is van jou". En van tafel tot tafel zeiden ze Vrolijk Kerstfeest zodra ik langsliep. Zo is het begonnen. Waarom besloot je geluidstechnicus te worden? Op het lyceum hielp ik leerlingen met het aansluiten van bandrecorders. Daarna ging ik de theaterwereld in omdat ik acteur was. Daar ontdekte ik de technische aspecten van de sector, zoals geluid en licht. Ik had een voorliefde voor deze apparatuur en dus was ik elke keer als ik de ATB verliet verantwoordelijk voor licht en geluid. Tijdens de festivals kwam ik in contact met mensen uit het vak en besefte ik dat het een vak apart was, dat er niet om te lachen viel. In 2007 schonk Africalia professionele geluidsapparatuur aan het PCBF. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om de training met andere technici te volgen en de apparatuur te ontdekken. Op het einde van het Waga Hip Hop festival, waar we een opleiding volgden, kreeg ik te horen dat ik verantwoordelijk zou zijn voor het geluidssysteem. Dat had ik helemaal niet verwacht. Hoe ziet een typisch uitje eruit als de apparatuur uit gaat? De uitgangen zijn allemaal verschillend, hoewel ze gegroepeerd kunnen worden in 3 of 4 standaard uitgangen. Ik begin met het verzamelen van informatie: wie heeft de apparatuur aangevraagd? Wanneer en waar? Hoe lang duurt het evenement? Is het voor een avond of een week? Wat zijn de materiaalvereisten? Ik bereid het materiaal altijd voor op de dag voordat het het terrein van PCBF verlaat. Ik neem altijd wat extra mee voor het geval er een kabel uitvalt. Op de grote dag, voordat de vrachtwagen arriveert, controleer ik alle apparatuur nog een keer om er zeker van te zijn dat ik niets vergeten ben. Als we op locatie aankomen, installeren de andere technici en ik de apparatuur en controleren we of alles werkt. Soms moeten we de balans opmaken. Tijdens het evenement doen de andere technici en ik de technische dingen en als alles klaar is, maken we de kabels weer los. Dit kan lang duren. Bij grote evenementen zijn er soms meerdere geluidssystemen en moet je voorzichtig zijn omdat de kabels soms door elkaar raken. De grote kampioenen zijn de artiesten die graag jack-kabels stelen. Als ze zien dat de kabels goed zijn, nemen ze die mee en laten ze andere op hun plaats liggen. Als ik thuiskom, is het vaak 3 of 4 uur 's nachts... want als alles is opgeborgen, moet je de apparatuur nog terugbrengen naar de PCBF. De volgende dag controleer ik de staat van de apparatuur en zorg ik ervoor dat er niets ontbreekt. Dan begin ik met het schoonmaken van de kabels: de voeding, de modules enzovoort. Dit kan 1 tot 3 dagen duren. Soms moet ik ook de flightcases schoonmaken. Dit gebeurt echter niet systematisch. Als de apparatuur in kamers wordt gebruikt, is er niet veel vuil. Dus wacht ik twee of drie uitstapjes af en zodra ik zie dat het een beetje vuil is, maak ik het schoon. Aan de andere kant, zodra de apparatuur in het stof komt te staan, moet het worden schoongemaakt. Gemiddeld maken we tussen de 80 en 120 uitstapjes per jaar. Het aantal uitjes varieert sterk per seizoen. Tussen juli en september hebben we minder activiteiten vanwege de regen. Maar in oktober beginnen de festivals. Tijdens evenementen gebruiken we graag onze geluidsinstallatie om ze voor de autoriteiten te plaatsen. Maar we verzorgen geen geluid voor politieke activiteiten zoals campagnes of religieuze activiteiten. Heeft de digitale revolutie invloed gehad op je werk? Er is tegenwoordig niet veel digitale apparatuur in Burkina Faso. Het is gebruikelijker in opnamestudio's. In het veld werken we voornamelijk met analoge apparatuur. Onlangs had ik echter het geluk om mee te werken aan het geluidssysteem voor het concert van Alpha Blondy, waar we werkten met twee digitale consoles die vanuit Ivoorkust werden gestuurd. Bij het concert in Ouagadougou hebben we veel gewerkt aan de instellingen, die werden opgeslagen op een USB-stick. Voor het concert in Bobo-Dioulasso hoefden we alleen maar de bestanden op de toets uit te voeren en het was klaar voor gebruik. Ik ben onder de indruk van digitale technologie omdat het de hoeveelheid werk vermindert en praktisch is als je weinig tijd hebt. Maar het onderhoud van de apparatuur is een probleem omdat we hier hitte en stof hebben. Als de console kapot gaat, is het allemaal voorbij, terwijl je bij analoog gewoon een andere kabel kunt gebruiken als die het niet meer doet. Wat zijn je plannen en wensen voor de toekomst? Ik zou graag willen dat we dit geluidssysteem kunnen vernieuwen, want het heeft zijn langste tijd gehad en de apparatuur heeft zichzelf nu terugverdiend. Naast de vele uitstapjes heeft de apparatuur stof, regen, zon doorstaan... Als we de geluidsinstallatie dan kunnen aanvullen met een lichtinstallatie, zou dat nog beter zijn. Ik hoop in de toekomst verantwoordelijk te blijven voor de apparatuur. Of ik nu blijf of niet, ik wil dat de persoon die de leiding heeft comfortabeler kan werken. Als het aantal projecten bijvoorbeeld toeneemt, zou ik willen dat we andere mensen kunnen opleiden, zodat we niet op zoek hoeven naar technici om het geluid voor onze activiteiten te verzorgen. Als we werken, doen we dat niet uit winstbejag. Wanneer we overeenkomen om geluid te leveren voor onze evenementen, hebben we de plicht om goed werk te leveren en het juiste geluid te leveren. Er bestaat niet zoiets als een klein publiek of een groot publiek. Er zijn geen vips of gewone burgers. Bij ons is iedereen gelijk. Mensen denken dat ik veeleisend ben, maar ik accepteer het omdat overal waar we komen mensen zeggen dat ze ons werk leuk vinden omdat ze het professioneel vinden. Kortom, ik wil altijd de uitdaging aangaan en deze kans behouden om mezelf te ontwikkelen door mijn werk. [Interview door Audrey Brisack/]

Bijgevoegde documenten

recente artikelen

abonneer u op onze

Nieuwsbrief