Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

Georges Yameogo

Georges Yameogo

Senegal - Fotografie

De kunstenaar

Een paar woorden over je artistieke carrière

Ik leerde fotografie toen ik heel jong was van mijn oom, wiens studio in de jaren 90 de enige in de stad was. Ik assisteerde hem en we fotografeerden het leven van mensen. Het was niet meer dan logisch dat ik een carrière als fotograaf nastreefde.

Hoe lang ben je al kunstenaar?

Ik ben professioneel fotograaf geworden in 2011 tijdens de crisis in Ivoorkust.

Waarom heb je deze beurs aangevraagd? Hoe zal de beurs je ondersteunen?

Ik heb deze beurs aangevraagd omdat Africalia een uitstekende partner is om de boodschap die ik via dit project wil overbrengen te verspreiden en ook om bekendheid te geven aan mijn werk. De beurs is een geweldige financiële steun die me in staat zal stellen om mijn budget af te ronden en dit PALUCOVID-project uit te voeren.

Wat zijn je concrete artistieke doelstellingen na deze residentie?

Het is de bedoeling dat dit fotowerk wordt opgenomen in een tentoonstelling om de ondernomen actie vast te leggen.

Zijn woonplaats

Wat heb je bereikt tijdens deze creatieve residentie? Wat is het resultaat (gecreëerd werk)? Wie was betrokken bij het creatieve proces?

De beurs van Africalia stelde me in staat om een creatieve residentie te beginnen. Mijn creatieve proces verliep in drie fasen. De eerste fase bestond uit het scouten van sets, het casten van modellen en testshoots.
De tweede fase bestond uit de opnames zelf in de stad Dakar en in Casamance. De actie op het terrein wekte veel nieuwsgierigheid en was een gelegenheid om mensen bewust te maken van de noodzaak om een masker te dragen en zich tegen malaria te beschermen door geen stilstaand water rond te laten lopen. Het muskietennet werd gepresenteerd als een beschermingsmiddel.
Fase 3 was gewijd aan het selecteren en verwerken van de foto's, met als hoogtepunt het werk dat ik nu aan jullie presenteer: een diavoorstelling met een muzikale achtergrond die door de foto's scrollt.

Hoe denk je dat deze activiteiten ons helpen om na te denken over de wereld van vandaag, in relatie tot de COVID-19 crisis, en/of over bouwen aan de toekomst?

De statistieken waren het erover eens dat COVID-19 een zeer groot aantal slachtoffers zou eisen in Afrika. Hoewel dit niet gebeurde, moeten we toegeven dat deze pandemie de zwakte van de gezondheidssystemen en de sociale zekerheid in onze landen aan het licht bracht.
Voor één keer zijn we getuige van een situatie die alle landen aangaat: een crisis die het voortbestaan van de mensheid bedreigt. Mijn activiteiten vinden plaats in een context waarin het tijd is voor introspectie over onze sociaaleconomische keuzes en onze samenlevingsmodellen. Het is een gunstige omgeving om een drijvende kracht te zijn achter voorstellen en nieuwe ideeën te verspreiden in de hoop dat ze weerklank vinden bij besluitvormers en het grote publiek. Mijn activiteiten weerspiegelen deze intentie, om bij te dragen aan een nieuw paradigma waarin elke burger waardig wordt behandeld en waarin samenwerking in de plaats komt van concurrentie.

**Hoe voelde je je tijdens de stage? En daarna?

Ik had een diepgaande ervaring tijdens de residentie omdat ik me realiseerde dat covid19 in zekere zin het kind van de globalisering is. Het beïnvloedt nu elk aspect van het sociale leven en vooral de economie, de drijvende kracht achter de zogenaamde moderne samenlevingen. Zonder de globalisering en de snelheid waarmee mensen zich tegenwoordig verplaatsen, zou het virus misschien beperkt zijn gebleven tot Wuhan. Tijdens deze residentie werd ik geconfronteerd met de harde realiteit van sommige mensen die in dorpen en volksbuurten wonen en die thuis geen ruimte hebben om de maatregelen van distantiëring te respecteren.
De eerste moeilijkheden die ik tegenkwam waren al bij de casting, zonder vrouwelijke aanwezigheid. Ik moest aan 70% werken met onderwerpen die ik al goed kende voor covid19.
Het moet gezegd worden dat deze crisis gezinnen een beetje meer geïsoleerd en moeilijk toegankelijk heeft gemaakt, en mensen achterdochtig heeft gemaakt. Ik had het moeilijk omdat sommige openbare plaatsen verboden terrein waren. Ik ben 80 % tevreden met het resultaat, maar ik denk dat het beter zou kunnen als we meer tijd hadden.

Zijn werk

[(

Palucovid

)]

Ontdek het werk van Georges Yameogo

recente artikelen

abonneer u op onze

Nieuwsbrief