Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

Tinwendhidé Pacôme Kaboré

Tinwendhidé Pacôme Kaboré

Burkina Faso - Verhalen vertellen

De kunstenaar

Een paar woorden over je artistieke carrière

Ik ben afgestudeerd aan het Institut National de Formation Artistique et Culture met als hoofdvak muziek en aan de theaterschool Atelier Théâtre Burkinabé ATB, en ik ben opgeleid als verhalenverteller en acteur in verschillende cursussen. Ik ben een onvermoeibare tuinier en zaai de zaden van mijn verhalen met jong en oud.

Hoe lang ben je al kunstenaar?

Ik ben professioneel kunstenaar sinds 2014.

Waarom heb je deze beurs aangevraagd? Hoe zal de beurs je ondersteunen?

Ik heb deze subsidie aangevraagd om meer middelen te hebben om mijn kunst, het vertellen van verhalen, te creëren en te promoten, en vooral om nieuwe experimenten aan te gaan.

Wat zijn je concrete artistieke doelstellingen na deze residentie?

Een echte tijdruimte hebben voor artistiek werk, met artistieke medewerkers van hoge kwaliteit, om te experimenteren met nieuwe vormen, zichtbaarheid te krijgen, distributiekanalen te vinden en deel te kunnen nemen aan professionele netwerken.

Zijn woonplaats

Wat heb je bereikt tijdens deze creatieve residentie? Wat is het resultaat (gecreëerd werk)? Wie was betrokken bij het creatieve proces?

Dankzij de subsidie die ik van Africalia kreeg, kon ik zoveel mogelijk van de activiteiten die voor mijn residentie gepland waren, uitvoeren. Ik was in staat om verhalen met een moraal te creëren, die naar mijn bescheiden mening hielpen om het bewustzijn van COVID te vergroten. Ze gaan over de voordelen van het respecteren van veilige praktijken en de dringende noodzaak om de planeet te redden.
Mijn verhalen werden opgevoerd als straatvoorstellingen in bussen, bushokjes en treinstations in Ouagadougou.
In mijn creatieve proces werkte ik samen met een assistent-regisseur en een videokunstenaar.

Hoe denk je dat deze activiteiten ons helpen om na te denken over de wereld van vandaag, in relatie tot de COVID-19 crisis, en/of over bouwen aan de toekomst?

Verhalen zijn de verhalen van gisteren, verteld door de mensen van vandaag voor toekomstige generaties, of zoals Ahmadou H. Bah het verwoordde: "Verhalen zijn nuttig, zinloos en leerzaam". Bah zei: "verhalen zijn nuttig, zinloos en leerzaam". Bovendien kon ik, toen ik oog in oog stond met mijn publiek in de openbare ruimte, de interesse en de bijdragen van de toeschouwers aan het einde van elk verhaal zien. Ik denk dat mijn project geholpen heeft om de orale traditie levend te houden in deze moeilijke tijden. We hebben verhalen nodig om ons lichaam te laten dansen, onze handen zich te laten uiten, onze binnenkant tot leven te laten komen en ons bewustzijn te laten veranderen. Het enige wat nodig is, is de tijd die het kost om van bus te wisselen of van het ene station naar het andere te reizen, de tijd die het kost om op je werk te komen. Een verhaal van twee minuten kan een berg verzetten, dus ze heeft zeker haar steentje bijgedragen aan de toekomst.

Hoe voelde je je tijdens de stage? En daarna?

Tijdens de hele residentie was ik blij dat ik kon werken aan een project dat me na aan het hart lag en met een team dat me zijn professionaliteit en creativiteit liet zien.
Na deze ervaring is mijn blijdschap nog groter en de vooruitzichten op het podium wachten op me.
Ik kon mijn project uitvoeren zoals ik het me had voorgesteld en gedroomd. De moeilijkheden die ik tegenkwam bij het produceren van mijn werk hadden te maken met het managen van het publiek: mijn project vindt plaats in de openbare ruimte. Als performancekunstenaar kon ik een publiek boeien dat om meer bleef vragen. Ik ben erg tevreden over mijn residentie. Het heeft me een project opgeleverd dat binnenkort op grote schaal gerealiseerd zal worden, dankzij partners die het goed vonden en me steun beloofden.

Zijn werk

[(

Sterrenbeelden project

)]

recente artikelen