Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

Sidnoma Florent Nikiema

Sidnoma Florent Nikiema

Burkina Faso - Dans

De kunstenaar

Een paar woorden over je artistieke carrière

Met mijn achtergrond in urban dance van 1998 tot 2005, trainde ik met een aantal bekende choreografen, waaronder Laurence Levasseur, Germaine Acogny, Angelin Preljocaj, Irène Tassembedo, Salia-ni-Seydou en vele anderen. Eerste klas professionele dansers-performers na drie jaar intensieve training bij EDIT van 2009-2012.

Hoe lang ben je al kunstenaar?

Ik ben al 15 jaar verliefd op dans, sinds 1998, maar ik ben het sinds 2005 aan het professionaliseren door middel van verschillende opleidingen.

Waarom heb je deze beurs aangevraagd? Hoe zal de beurs je ondersteunen?

Het is een uitdaging, net als wanneer ik deelneem aan veel audities, en het distributienetwerk dat Africalia mijn werk kan bieden.
Gezien de huidige situatie met mijn data in Europa, die geannuleerd zijn, moet ik actief blijven en blijven werken.

Wat zijn je concrete artistieke doelstellingen na deze residentie?

Mijn doel is dat de choreografie die ik voorstel een complete creatie is, uitsluitend bedoeld voor dit project, gebaseerd op een muziekstijl die zelden wordt gebruikt in hedendaagse choreografie.

Zijn woonplaats

Wat heb je bereikt tijdens deze creatieve residentie? Wat is het resultaat (gecreëerd werk)? Wie was betrokken bij het creatieve proces?

Deze residentiebeurs is een essentieel instrument voor het versterken van de creativiteitscapaciteit van kunstenaars en hun vooruitzichten op een dialoog met de wereld via hun kunst. Mijn doel was om een choreografisch werk te creëren dat gewijd was aan CREATIVITY IS LIFE, ondanks de technische beperkingen die COVID-19 met zich meebracht.

Deze residentie resulteerde in een volledige creatie die alleen voor dit project bedoeld was, gebaseerd op een muziekstijl die zelden gebruikt wordt in hedendaagse choreografische creaties. Het is een videoclip van ongeveer 4 minuten. Het toont me dansend tegen het licht om het idee van een Chinese schaduw te creëren, met de stuwdam van Ouagadougou op de achtergrond.
Ik deed een beroep op een video/fototeam van RASCA-PROD voor locatieverkenning en voor de esthetische en technische aspecten van het werk tijdens mijn residentie en de productie van het uiteindelijke werk. Ik had ook lokale professionele dansers bij de hand die me een kritisch artistiek oog gaven om ervoor te zorgen dat mijn voorstelling de perfectie zo dicht mogelijk benaderde.

Hoe denk je dat deze activiteiten ons helpen om na te denken over de wereld van vandaag, in relatie tot de COVID-19 crisis, en/of over bouwen aan de toekomst?

Met het oog op de situatie in verband met de COVID-19 pandemie in mijn land en overal elders, zijn de kunsten als geheel en interculturele verbindingen voor mij het beste middel om iedereen die deze pandemische periode heeft meegemaakt uit te nodigen tot een waar bewustzijn van wie we zijn, welke rol we in het leven moeten spelen en hoe we ons samen kunnen voorstellen dat we een nieuw en beter gezond leven kunnen opbouwen voor onszelf en voor toekomstige generaties.

Het is niet door middel van schaduwpoppen dat ik de menselijke gevoeligheid probeer te raken. Het is door middel van gebaren die soms poëtisch, soms boos zijn, dat ik mensen uitnodig om bewuster te worden. Bovendien laat dans ieders verbeelding de vrije loop bij het interpreteren van een voorstelling.
Hoe voelde je je tijdens de stage? En daarna?

Ik ervoer deze creatieve residentie als een opluchting van de geest, alsof ik via mijn kunst de mensheid een medicijn tegen COVID-19 bracht.

Toen ik de residentie verliet, op de plek waar het eindwerk werd opgenomen aan de oevers van de Tanghin-dam in Ouagadougou, waren voorbijgangers en buurtbewoners getuige van deze prestatie. De prachtige reacties op de gezichten van de mensen en de vreugde die ze op de locatie toonden, bevestigden voor mij dat deze residentie niet alleen een succes is, maar ook iets wat gedaan moest worden. Ik kan alleen maar optimistisch en trots zijn dat ik een missie als deze heb kunnen volbrengen, dankzij de Africalia CREATIVITY IS LIFE beurs.

Zijn werk

[(

Hier en nu

)]

recente artikelen

abonneer u op onze

Nieuwsbrief