Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

Martin Kharumwa

Martin Kharumwa

Oeganda - Fotografie & Digitaal

martinkharumwa-creativityislife.jpg

De kunstenaar

Een paar woorden over je artistieke carrière

Ik word gedreven door mijn nieuwsgierigheid en fotografie was het eerste medium dat me aansprak. Deze nieuwsgierigheid leidde me naar onafhankelijke fotografie waar ik het voorrecht had om toegang te krijgen tot en deel uit te maken van een erfenis van verhalenvertellers en beeldmakers op het continent.

Hoe lang ben je al kunstenaar?

Ik ben al 10 jaar kunstenaar, maar het is moeilijk te zeggen waar leven en kunst beginnen en eindigen. Ik denk dat de digitale revolutie me de middelen heeft gegeven om nieuwe media te ontwikkelen.

Waarom heb je deze beurs aangevraagd? Hoe zal de beurs je ondersteunen?

Toen de pandemie tot sluitingen leidde, werkte ik met kunstenaars aan het KLAART festival, dat onvermijdelijk werd uitgesteld; ik wilde creëren maar met zo min mogelijk contact. De beurs maakt het gemakkelijker om een project te onderzoeken en uit te voeren dat me in staat stelt om op afstand te werken en een nieuwe techniek te ontwikkelen.

Wat zijn je concrete artistieke doelstellingen na deze residentie?

Mijn belangrijkste doel is om een toegankelijke en creatieve collectie van herziene en geremixte illustraties te ontwikkelen, geïnspireerd door Afrikaanse archieven. Ik wil ook graag vaardigheden ontwikkelen in digitale animatie.

martinkharumwa-creativityislife3.jpg
martinkharumwa-creativityislife2.jpg

Zijn woonplaats

**Wat heb je bereikt tijdens deze creatieve residentie? Wat was het resultaat (gecreëerd werk)?

Tijdens de periode van opsluiting ben ik begonnen met het leren van digitale illustratie om een nieuwe vaardigheid te ontwikkelen. Ik werkte vanuit huis aan een serie archiefbeelden die opvielen in mijn onderzoek en die ik wilde gebruiken als drijfveer om deze nieuwe vaardigheid te leren. Sinds ik de beurs heb gewonnen, ben ik Afrikaanse archieven en historische tijdschriften blijven onderzoeken. In eerste instantie wilde ik de beelden van het verleden herleiden met hedendaagse referenties, maar mijn toegang tot digitale archieven zoals het Uganda Journal en Sudan Notes heeft me in staat gesteld om dieper in mijn onderzoek te duiken.

Het eerste kunstwerk toont een Amasunzu-vrouw met een traditionele citer. De referentieafbeelding voor de citer komt uit het digitale archief van Oost-Afrikaanse ornamenten van Cambridge University, haar kapsel is gedragen in een traditioneel Amasunzu-formaat waarnaar wordt verwezen in historische afbeeldingen van het Kivu-meer.

Het andere beeld is ontstaan door mijn onderzoek naar de Oegandese geschiedenis, dat me leidde naar een verhaal over Soedanese militaire slaven die in 1863-186 in Mexico dienden. Het beeld verwijst naar het militaire uniform en ik gebruikte een van mijn archiefbeelden van een jonge Soedanese man, J. Chol Thon, die ik een paar jaar geleden fotografeerde op een biljarttafel langs de weg.

Er is een sterke correlatie tussen wat ik ontdek tijdens mijn onderzoek en de informatie die ik verwerk uit hedendaagse referenties uit die tijd.

Hoe denk je dat deze activiteiten ons helpen om na te denken over de wereld van vandaag, in relatie tot de COVID-19 crisis, en/of over bouwen aan de toekomst?

Praten over de toekomst is moeilijk. Ik zou me willen voorstellen dat Afrikaanse natiestaten het heft in eigen handen nemen om onderwijs en toegang tot informatie opnieuw vorm te geven. Door het project op creative commons te zetten, ben ik beschermd tegen mogelijke licentieovertredingen door naar het werk te verwijzen. Ook al refereer ik aan informatie die eeuwen oud is, toch kan ik het niet helpen me zorgen te maken dat het delen van delen ervan in mijn werk repercussies zou kunnen hebben.

**Hoe voelde je je tijdens de stage? En daarna?

De residentie stelde me in staat om me te focussen en een aantal nuttige tactieken te leren over motivatie. Aanvankelijk wilde ik me richten op meer culturele objecten en referenties zoals het amasunzu kapsel, maar mijn werk en focus veranderden radicaal toen het nieuws over politiegeweld over de hele wereld onze aandacht opeiste. Ik verloor mezelf toen in het onderzoek en de routine van het onderzoeken van het verleden om zin te geven aan het heden. Ik ben blij dat ik de tijd heb gehad om een nieuwe vaardigheid te ontwikkelen.

Zijn werk

[(

Context traceren

)]

Ontdek het werk van Martin Kharumwa

Alijifun

Martin Kharumwa - Alijifun
Martin Kharumwa - Alijifun

Citer

Martin Kharumwa - citer
Martin Kharumwa - citer

recente artikelen