Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

Gideon Jeph Wabvuta

Gideon Jeph Wabvuta

Zimbabwe - Theater & Schrijven

2.jpg De kunstenaar

Een paar woorden over je artistieke carrière

Gideon Jeph Wabvuta is een schrijver die werkt in theater en televisie. Zijn ultieme levensdoel is het herkaderen en heroveren van het Afrikaanse verhaal door middel van theater, televisie en film.

Hoe lang ben je al kunstenaar?

Ik ben kunstenaar sinds 2008. ** Waarom heb je deze beurs aangevraagd? Hoe zal de beurs je ondersteunen? De beurs stelt me in staat om mijn werk te doen en te creëren zonder me zorgen te maken over het betalen van mijn huur. Door dit soort subsidies kan een schrijver zich volledig concentreren op het maken van levensveranderend werk.

Wat zijn je concrete artistieke doelstellingen na deze residentie?

Om meer toneelstukken te schrijven en samen te werken met andere makers; om te creëren in een wereld waar we allemaal in opgesloten zitten. 3.jpg
Zijn woonplaats

Wat heb je bereikt tijdens deze creatieve residentie? Wat is het resultaat (gecreëerd werk)? Wie was betrokken bij het creatieve proces?

Het belangrijkste aspect voor een toneelschrijver is het vermogen om samen te werken met acteurs, regisseurs en een toneelschrijver. Het feit dat ik meer dan acht mensen bij mijn project kon betrekken vanaf de conceptfase terwijl ik het stuk nog aan het uittekenen was, was een enorm succes. Ik had een dramaturg die als enige doel had om me eerlijk te houden over hoe ik mijn personages neerzette. Ze daagden mijn beslissingen regelmatig uit, waardoor ik serieuzer moest nadenken over mijn schrijfkeuzes. De acteurs erbij betrekken was het ultieme plezier, ze werden betrokken bij het proces, ze daagden me uit, ze waren egoïstisch met hun personages, wat hielp omdat het de personages die ik had geschreven duidelijk maakte. Het eindresultaat is een werk in uitvoering. In het theater zeggen we altijd dat een stuk pas af is als het wordt opgevoerd. Mijn stuk zal dus herschreven worden door verschillende acteurs om het proces te voeden. Ik ben blij dat ik dit stuk kan gebruiken om te solliciteren naar verschillende mogelijkheden in de toneelschrijfwereld. Het belangrijkste is dat ik geld heb om mijn acteurs en toneelschrijver te betalen.

Hoe denk je dat deze activiteiten ons helpen om na te denken over de wereld van vandaag, in relatie tot de COVID-19 crisis, en/of over bouwen aan de toekomst?

Dit toneelstuk speelt zich af in een wereld zonder Covid-19, maar de creatieve ervaring is ernstig ondermijnd door de pandemie. Om te beginnen ben ik een schrijver die graag schrijft in openbare ruimtes, de sfeer van pratende en wandelende mensen wekt mijn creativiteit op. Hier zat ik vast in mijn kamer, dag en nacht schrijvend. Bovendien ben ik als zeer beeldend schrijver gewend om een ruimte binnen te gaan en met acteurs aan mijn stuk te werken, maar deze keer moest ik Zoom gebruiken. Het was niet gemakkelijk omdat we verbindingsproblemen hadden, zelfs op de dag van de lezing kwamen acteurs in en uit. Ik denk dat dat de wereld is waarin we nu leven, het is een virtuele wereld en helaas, hoe lager je in de piramide zit, hoe moeilijker het wordt om toegang te krijgen tot theater of een andere kunstvorm. Ik denk dat de toekomst van theater absoluut online is. We kunnen er niets aan doen en het feit dat we Zoom leren gebruiken voor toneelstukken is opmerkelijk, dat is waar we naartoe gaan en dat kunnen we niet veranderen. Ik denk dat dit proces me echt bewust heeft gemaakt van de ongelijkheid van rijkdom, van talloze acteurs die ik niet kon inhuren omdat ze thuis geen Wi-Fi hadden. Natuurlijk moet dat veranderen, we moeten manieren vinden om dingen eerlijker te maken.

Hoe voelde je je tijdens de stage? En daarna?

Het proces om het stuk te maken was niet gemakkelijk. De stress van het moeten opgeven van je creatieve routines maakte me gek. Wat natuurlijk nog erger was, waren de sociaal-politieke problemen van de wereld waaraan we konden ontsnappen door een film te gaan kijken of sport te gaan beoefenen, maar nu kon ik dat niet, ik moest 24/7 binnen zijn. Na een paar weken, toen ik moeite had met schrijven, realiseerde ik me dat ik alleen maar nieuwe rituelen hoefde te creëren. Ik begon meer te wandelen om te ontspannen, ik zette muziek op terwijl ik schreef en bovenal las ik veel. Dit hielp me om omstandigheden te creëren waardoor ik in mijn kamer kon gaan zitten en creëren. Het werk is niet op zijn best, maar het feit dat er woorden op de pagina staan en dat er een opname van een lezing is, stelt me in staat om aan het stuk te werken en het te laten groeien.
Zijn werk [(

Afrika Huis

)] Ontdek het script van het toneelstuk Africa House

Bijgevoegde documenten

recente artikelen