Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

Een ander gezicht van de Democratische Republiek Congo

"Ça se passe à Kin", een ander gezicht van de Democratische Republiek Congo

"Het gebeurt bij Kin

"Ça se passe à Kin", een ander gezicht van de Democratische Republiek Congo


Le Teermac des Auteurs organiseert de komende Het gebeurt bij Kin. Deze vindt plaats van 1 tot 8 juni 2018 in Kinshasa. Het is de bedoeling dat deze 8e editie openstaat voor Centraal-Afrika, in navolging van de laatste schrijfworkshop die de Tarmac organiseerde, om het publiek het beeld te laten veranderen dat ze hebben van de regio en meer specifiek van de Democratische Republiek Congo.
Tarmac_van_auteurs_1
Tarmac_van_auteurs_1
Le Tarmac des Auteurs is een theater in Kinshasa, gelegen in de volkswijk Kintambo. Het is gewijd aan de ontwikkeling van theatraal schrijven: schrijven dat origineel en eigentijds is, wat resulteert in originele werken. Dit is de belangrijkste missie van Tarmac, want schrijven en denken vormen de basis van theater. Om dit te bereiken ondersteunt Tarmac toneelschrijvers door hen een kader te bieden en schrijfworkshops te organiseren, mede dankzij de steun van Africalia, al meer dan tien jaar partner van de structuur. " We willen een kweekvijver ontwikkelen voor jonge Congolese toneelschrijvers zodat de Congolezen hun theater in eigen handen kunnen nemen. "legt Israël Tshipamba uit, artistiek directeur van de Tarmac des Auteurs, maar ook auteur, regisseur en acteur. Daarnaast biedt de Tarmac des Auteurs onderdak aan gezelschappen in creatieve residentie en traint het acteurs. " Weinig bedrijven in ons land hebben een plek om te werken en ze hebben niet de middelen om te creëren of te reizen om te zien wat er elders wordt gedaan. "betreurt Israël. " Daarom verwelkomen we elk jaar tussen de vier en vijf lokale bedrijven om in onze ruimte te werken en brengen we ze in contact met buitenlandse directeuren. "Toneelstukken van Congolese auteurs zoals "Te voir dresser" van Fiston Mwanza Mujila en "Histoire générale des murs" van Sinzo Aanza werden samen opgevoerd door bekende regisseurs en lokale gezelschappen zoals Mapendo. Door hen de kans te geven regisseurs als Philip Boulay en Guy Theunissen te assisteren, kunnen deze jongeren zich onderdompelen in het vak en begrijpen hoe ze een tekst moeten benaderen, hoe ze acteurs moeten regisseren, wat hen traint en voorbereidt op belangrijkere samenwerkingen. En deze aanpak geldt ook voor acteurs. Le Tarmac des Auteurs betrekt hen bij het creatieve proces om hun opleiding te voltooien en stelt hen in staat om in praktijk te brengen wat ze op school hebben geleerd. Goed bestuur, een onderwerp dat auteurs inspireert
Tarmac_des_Auteurs_3
Tarmac_des_Auteurs_3
Tijdens de laatste schrijfworkshop in 2017 vroeg Tarmac de auteurs om het onderwerp 'governance' aan te pakken. Waarom zo'n onderwerp? Omdat Centraal-Afrika acht presidenten heeft gehad, met samen meer dan tweehonderd jaar aan de macht, terwijl West-Afrika erin is geslaagd om echte democratieën op te bouwen. Omdat er in de Centraal-Afrikaanse regio veel op economisch vlak op het spel staat, geven staatshoofden hun macht niet gemakkelijk uit handen. De auteurs die voor deze residentie zijn uitgenodigd komen uit de DRC, waaronder David-Minor Ilunga, Sinzo Aanza en Merdi Muintshe Mukore, maar zij zijn niet de enigen. Ook anderen uit de buurlanden zijn uitgenodigd: Merline Ntamengouro uit Burundi, Dieudonné Niangouna uit Congo-Brazzaville, Denis Schoufo en Elvis Vuma uit Kameroen. Tarmac heeft ook andere auteurs uitgenodigd om een perspectief van buitenaf te brengen op de kwestie van bestuur, waaronder Laetitia Ajanohun, een Belgisch-Beninese, en Hakim Bah uit Guinee. Ze hebben allemaal met een kritische maar ook poëtische blik naar de situatie gekeken, en daar zijn bijzondere teksten uit voortgekomen. Sommige gaan over de situatie in gevangenissen of in bepaalde landen/regio's; andere over mensenrechtenschendingen, bloedbaden en oorlogen, het einde van presidentiële ambtstermijnen...". De toneelschrijvers laten zich gaan!" zegt Israël, die er graag op wijst dat "het de bedoeling is om toneelstukken te hebben die het publiek bevragen, maar die ook dienen als historische instrumenten voor toekomstige generaties. " Sommige scripts die tijdens de schrijfworkshops worden geschreven, worden vervolgens bewerkt door de regisseurs en gezelschappen in residence, zodat ze tijdens het festival kunnen worden geprogrammeerd. Het gebeurt bij Kin en in het jaarprogramma. Het gebeurt bij Kineen authentiek festival
Tarmac_des_Auteurs_2
Tarmac_des_Auteurs_2
Het gebeurt bij Kin is een festival dat jonge auteurs een stem geeft en 80% van de geprogrammeerde stukken zijn premières. " Als we willen dat Kinshasa een kruispunt wordt, een plaats waar mensen elkaar ontmoeten en ideeën uitwisselen, moet de stad eerst en vooral een plaats van ontdekking zijn. "zegt Israël. Deze 8e editie bevat vijf nieuwe producties, waarvan de meeste zijn geschreven tijdens de schrijfresidentie van 2017. De aangekondigde voorstellingen zijn gemaakt tijdens de creatieve residentie in april-mei en worden begin juni voor het eerst opgevoerd. Dit artistieke risico wordt volledig gedragen door het team. " In termen van theater is het een showcase. Er zijn tegenwoordig bijna geen theaterfestivals meer in Centraal-Afrika. Alle oude festivals zijn gestopt en Het gebeurt bij Kin is de enige die al 8 jaar bestaat. Het is een gelegenheid voor bedrijven uit Congo en de regio om het publiek te ontmoeten, hun werk te presenteren en ideeën uit te wisselen. "zegt Judith Tshienda, administratief en financieel coördinator van Tarmac des Auteurs. Naast deze premières organiseert het festival ook andere voorstellingen. Ze hebben een samenwerkingsverband met het Dolisi festival in Brazzaville om voorstellingen uit te wisselen. Omdat de belangrijkste missie van Tarmac het ontwikkelen van nieuw werk is, krijgen de auteurs ook de kans om hun tekst te presenteren in de vorm van een lezing, een moment dat aanleiding geeft tot uitwisselingen en discussies over de vorm en inhoud van hun tekst. De noodzaak om het publiek erbij te betrekken Deze momenten van uitwisseling met het publiek zijn erg belangrijk voor de Tarmac des Auteurs. Tijdens residenties opent de Tarmac haar deuren voor de lokale bevolking, zodat zij kunnen zien hoe de kunstenaars werken. Publieksontwikkeling blijft een fundamenteel probleem in verschillende Afrikaanse landen. Tarmac werkt hieraan door off-site tournees naar scholen en universiteiten te organiseren. Dit geeft kunstenaars de kans om hun voorstellingen langer op te voeren en nieuw publiek te ontmoeten dat niet noodzakelijkerwijs toegang heeft tot artistieke creaties. Maar de grootste strijd die Tarmac vandaag moet leveren is programmeurs en festivaldirecteuren naar Kinshasa zien te krijgen. De DRC blijft een moeilijk toegankelijk gebied met een slechte reputatie. Het team probeert het imago van hun land te veranderen en mensen hun regio te laten ontdekken. Want de DRC zit vol unieke, getalenteerde artiesten die gewoon gezien en ontdekt willen worden. Om te laten zien dat Kinshasa een levende stad is. [/Audrey Brisack/]

Bijgevoegde documenten

recente artikelen

abonneer u op onze

Nieuwsbrief