Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

Het ECMS toegepast op de kunst- en cultuursector

Waarom zijn kunst en cultuur relevant voor het werk in Global Citizenship and Solidarity Education (GCSE)?




  • Omdat ze burgers in staat stellen om niet-academische kennis en vaardigheden te verwerven, vormen culturele en artistieke praktijken een aanvulling op onderwijs en versterken ze onderwijs en onderzoek. De kennis en vaardigheden die voortkomen uit het beheersen en waarderen van een artistieke discipline zullen mensen hun hele leven ten goede komen.
  • Vandaag de dag kan niemand artistieke inhoud "produceren" zonder vraagtekens te zetten bij de economische, sociale, educatieve en politieke mechanismen die de vrijheid van meningsuiting ondermijnen en elke mogelijkheid tot experimenteren met een rechtvaardiger en duurzamer waardensysteem verhinderen. Door hun werk zijn culturele spelers, kunstenaars, auteurs en scheppers de dragers van de aspiraties van de gemeenschappen waarin ze diep geworteld zijn.
  • "Het is cultuur die ons het vermogen geeft om over onszelf na te denken. Het is cultuur die ons specifiek menselijk, rationeel, kritisch en ethisch geëngageerd maakt. Het is door middel van cultuur dat we waarden onderscheiden en keuzes maken. Door cultuur drukt de mens zich uit, wordt hij zich bewust van zichzelf, erkent hij zichzelf als een onvoltooid project, stelt hij zijn eigen prestaties in vraag, zoekt hij onvermoeibaar naar nieuwe betekenissen en creëert hij werken die hem overstijgen". Verklaring van Mexico-Stad 1982.

recente artikelen

abonneer u op onze

Nieuwsbrief