Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

"Cultuur en ontwikkeling op de Europese Ontwikkelingsdagen, 7 juni 2017

Africalia neemt deel aan Europese Ontwikkelingsdagen (#EDD17).

Samen met andere partnerinstellingen die actief zijn op het gebied van Cultuur en Ontwikkeling nodigen we je graag uit voor de:

 

Debat: "Investeren in creativiteit: de toekomst is nu".

Dit debat, dat mede wordt georganiseerd door 14 partnerorganisaties, zal het eerste ESD-evenement op woensdag zijn. 7 juni, 9.00 tot 10.00 uur bij Tour et Taxis in Brussel (kamer A1).

Creatieve sectoren groeien over de hele wereld en digitale ontwikkelingen openen nieuwe mogelijkheden voor ondernemerschap, zelfs op de meest afgelegen locaties. Investeren in cultuurparticipatie maakt burgers en gemeenschappen mondiger en ondersteunt onderlinge verbondenheid, welzijn en sociale cohesie. De directe en indirecte impact van publieke en private investeringen in cultuur op de samenleving en de economie is duidelijk in vele delen van de wereld.

Sprekers: de directeur-generaal van het directoraat-generaal Internationale samenwerking en ontwikkeling (DEVCO) van de Europese Commissie Stefano Manservisi (tbc), de adjunct-directeur-generaal voor de afdeling Afrika van UNESCO Edouard MatokoVoormalig minister van Buitenlandse Zaken van Italië Mario Girode Senegalese academicus Felwine Sarr en de zanger Rokia Traoré.
 

Hoofdpunten van het debat

- Cultuur creëert geen eenvoudige producten die puur economisch of financieel zijn. Culturele producten zijn veel meer dan dat: als het om cultuur gaat, is het doel om betekenis te produceren die het leven en het welzijn van mensen verbetert.

- Om iets duurzaams te produceren, heb je training nodig. Een oplossing zou zijn om trainers uit de EU te halen, maar dat is niet genoeg. Afrika heeft professionele trainers, maar het ontbreekt nog steeds aan lokale trainers. Dit is waar er een cross-over is met de arbeidsmarkt, omdat er nog steeds niet genoeg professionals zijn om aan de behoeften van de sector te voldoen.

- De productie van culturele goederen van hoge kwaliteit kan niet worden bereikt door zich te concentreren op slechts één schakel in de keten; er moet rekening worden gehouden met het hele ecosysteem: infrastructuur, uitrusting, onderwijs, opleiding, culturele centra.

- Andere grote problemen voor de culturele sector in Afrika zijn het gebrek aan regelgeving, het niet toepassen van bestaande regels en de kloof tussen de wetgeving van de overheid en de realiteit die kunstenaars ervaren. Culturele spelers moeten samenwerken en zich organiseren om met de autoriteiten te onderhandelen.

- Om financiering te krijgen moeten jongeren aan veel administratieve eisen voldoen. Ze zijn daarom huiverig om een heleboel formulieren in te vullen zonder er zeker van te zijn dat hun aanvraag wordt aanvaard (zelfs voor €10.000). Internationale instellingen moeten proberen de toegang van jongeren tot financiering te vergemakkelijken door de procedures aan te passen (vereenvoudiging, overleg met partners, enz.).

- De kunstenaars hebben besloten om de koe bij de horens te vatten en activiteiten te organiseren, ook al hebben ze niet voldoende financiële middelen. Internationale instellingen en regeringen weten niet hoeveel kunstenaars er zijn of wat ze doen. Deze initiatieven moeten worden geïdentificeerd en het werk van deze kunstenaars moet onder de aandacht worden gebracht; anders krijgen we de indruk dat er niets gebeurt in Afrika, wat niet waar is.

- Een manier om te voorkomen dat kunstenaars het land verlaten (brain drain en talent drain) en om degenen die zijn vertrokken terug te brengen, is het creëren van banden tussen kunstenaars en culturele promotors, zodat ze de moeilijkheden die ze ervaren kunnen uiten.

- De particuliere sector wil geen geld verspillen. We moeten een wetgevend, economisch en financieel kader creëren (bijvoorbeeld belastingfaciliteiten, het verlenen van garanties, het beschermen van investeerders tegen risico's en hen aanmoedigen om risico's te nemen in deze sector) dat de particuliere sector in staat stelt om te investeren. Internationale instellingen beschikken over de middelen om dit gunstige kader voor investeringen in Afrika tot stand te brengen. Maar over wie hebben we het als we het hebben over de particuliere sector (grote bedrijven, KMO's, micro-ondernemingen)?

- Investeerders willen duurzame, winstgevende projecten. Zullen de culturele goederen verkocht worden? Zullen ze werken? Culturele goederen hebben een kwalitatieve impact waarmee rekening moet worden gehouden op lange termijn. Daarom moet de culturele sector kijken naar een nieuwe definitie van rendement op investering.

- Kunst is een soort laboratorium. Niemand kan een precies resultaat garanderen, hoewel er altijd resultaten zullen zijn. Financiers moeten zich hiervan bewust zijn als ze artistieke en culturele projecten steunen; ze moeten flexibel zijn.
 

Voor meer informatie: https://eudevdays.eu/sessions/investing-creativity-future-now

 

Om toegang te krijgen tot de site en deel te nemen aan de activiteiten, moet je je vóór 20 mei 2017 online registreren op https://eudevdays.eu/register-anonymous.

 

Credits

Partners in het debat "Investeren in creativiteit, de toekomst is nu": Africalia, Agenda21 voor Cultuur (UCGL), Agenzia Italiana per la Cooperazione allo Sviluppo, Arterial Network, Asia-Europe Foundation, BOZAR, British Council, Coopération Education Culture (CEC), Culture et Développement/Territoires Associés, European Centre for Development Policy Management (ECDPM), Goethe-Institut, Interarts, International Music Council, UNESCO.

 

recente artikelen

abonneer u op onze

Nieuwsbrief