Zoekopdracht
Sluit dit zoekvak.

Het festival van Afrikaanse muziek in al zijn diversiteit

Sauti za Busara, het festival van Afrikaanse muziek in al haar diversiteit

Sauti za Busara

Er zijn verrassend weinig muziekfestivals in Oost-Afrika. Er zijn veel eendaagse muziekevenementen in Dar es Salaam en andere steden, maar nauwelijks meerdaagse festivals. Onder deze festivals is er Bayimba Festival in Kampala, Oeganda; Internationaal filmfestival van Zanzibar (ZIFF), Marahaba festival, Bagamoyo festivalalle drie in Tanzania; en natuurlijk Sauti za Busara. DE reden waarom Sauti bekend is geworden in de regio is het feit dat het festival alleen live muziek biedt. "100% live" is de slogan. Dit lijkt misschien vreemd voor andere landen, maar in Tanzania is het ongebruikelijk dat mensen naar concerten gaan en op het podium muzikanten zien die live instrumenten bespelen. Het programma van Sauti za Busara bestaat uit veel traditionele muziek en jong urban hedendaags talent. Op deze manier weet het festival zeker dat jonge mensen enthousiast zijn om naar het evenement te komen, wat een van de prioriteiten van het festival is.
Sauti-za-Busara-festival-2-2017
Sauti-za-Busara-festival-2-2017
Hoe het allemaal begon Sauti za Busara werd gelanceerd in 2003 en was in de eerste plaats bedoeld om de rijkdom en diversiteit van de muziek uit de Oost-Afrikaanse regio te promoten en te waarderen. In de loop der jaren is het festival gegroeid en veranderd. De focus ligt nog steeds op Oost-Afrikaanse muziek, maar sinds een paar jaar wordt er ook steeds meer muziek uit andere regio's van het continent en uit de Afrikaanse diaspora gepresenteerd. Tegenwoordig laat Sauti za Busara de diversiteit van Afrikaanse muziek zien. Hierdoor bouwt het respect op voor de diversiteit van de Afrikaanse culturele identiteit. Sinds 2017, Africalia steunt het festival door hen de kans te geven artiesten en groepen uit te nodigen uit de landen waar de organisatie actief is, wat ook een manier is om deze artiesten toegang te geven tot nieuwe markten. Eén ding is zeker, belooft Yusuf Mahmoud, de directeur van Sauti za Busara: mensen die naar het festival komen zullen unieke talenten en geluiden ontdekken die ze nog nooit eerder hebben gehoord. Yusuf komt oorspronkelijk uit het Verenigd Koninkrijk, maar woont en werkt nu al 20 jaar op Zanzibar. De eerste keer dat hij naar het eiland ging was in 1998, om als vrijwilliger zes maanden lang de eerste editie van het ZIFF te helpen coördineren. Yusuf bleef bij ZIFF als directeur voor muziek en podiumkunsten en de zes maanden werden twee, drie, vier, vijf jaar... tot 2002. Dat jaar besloot hij het ZIFF te verlaten en een nieuw festival op te zetten dat zich meer op muziek zou richten. Zo begon Sauti za Busara. De eerste editie draaide om 80-90% lokale muziek. Tegenwoordig is de balans meer 50-50%. "We vonden het ook belangrijk dat Oost-Afrikaanse muzikanten de kans kregen om andere Afrikaanse muzikanten te zien en van hen te leren. We werken nu aan de 16e editie en ik kan zien dat dit invloed heeft gehad op het niveau en de kwaliteit van de Tanzaniaanse optredens."legt Yusuf uit. Het niveau van de prestaties, de artistieke kwaliteit en de choreografie van de Tanzaniaanse artiesten is verbeterd en ze zijn nu echt voorbereid om op te treden op belangrijke internationale evenementen, in tegenstelling tot de beginjaren van het festival.
Sauti-za-Busara-festival-2017
Sauti-za-Busara-festival-2017
Capaciteiten opbouwen voor de toekomst Naast muziek houdt Sauti za Busara zich ook bezig met het creëren van banen en training om capaciteiten op te bouwen. Het hebben van stagiaires en trainees is een echte baan: trainen en lesgeven vereist toewijding en inzet, en tijd die schaars is voor het kleine team van Sauti. Gedurende het hele jaar is het team beperkt tot 3,5 mensen die aan het festival werken. Het hele jaar door trainingen organiseren had vaak weinig impact op de grote vraag naar financiële en personele middelen, in die mate zelfs dat hun vermogen om een internationaal festival van wereldklasse te organiseren soms in twijfel werd getrokken. Dit is de reden waarom ze de afgelopen twee jaar besloten dat het beter was om zoveel mogelijk evenementen te laten plaatsvinden rond de festivalperiode, wanneer er duizenden mensen op het eiland zijn. "Ik denk dat dit een wijs besluit was in termen van hoe beperkte tijd en geld nu wordt besteed. Als we stagiaires en stagiairs hebben, zullen we nu proberen om ze vanaf oktober bij ons te laten werken op een manier die leidt naar het festival, waar ze echte en praktische ervaring kunnen opdoen."bekent Yusuf. De meeste trainingen van Sauti za Busara zijn gebaseerd op praktische oefeningen in plaats van klassikale theorie. Deze manier van doen is ook relevanter voor de jongeren met wie ze werken, omdat ze niet per se een hoge opleiding in het overheidssysteem hebben. "Als er onbeperkt geld was, zouden we op verschillende momenten in het jaar trainingsevenementen organiseren, maar met ons beperkte budget moeten we keuzes maken en het praktisch houden."voegt Yusuf toe. De vaardigheden die worden versterkt zijn zeer divers en gaan van geluid, licht en podiummanagement tot festivalproductie, pers, marketing en promotie. De prioriteit van Sauti is om mensen uit Tanzania of Oost-Afrika te ontvangen, die dan terug kunnen komen en met het festival mee kunnen groeien. Tijdens het festival bereikt het team 150 mensen, bijna allemaal uit Tanzania en een paar anderen uit Kenia of Zimbabwe. De meesten van hen komen jaar na jaar terug. Hun zelfvertrouwen groeit, net als hun vermogen om op problemen te anticiperen en oplossingen te vinden. Dit is iets waar de directeur van Sauti za Busara erg trots op is. Capaciteitsopbouw gebeurt ook in samenwerking met andere festivals. De Oslo Wereld, een muziekfestival in Noorwegen, heeft geholpen om de lichttechnici op te leiden door technici uit Tanzania uit te nodigen in Noorwegen of door een expert uit Noorwegen te sturen om de stagiairs in Tanzania op te leiden. Roskilde Festival in Denemarken verschillende crewleden van Sauti za Busara ontvangen om hen tips te geven en te leren over onderwerpen als artiestencontact, geluidstechniek en beveiliging. Yusuf getuigt: "De crew kwam zeer geïnspireerd terug door wat ze hadden gezien en geleerd over de veiligheid van het publiek, hoe mensenmassa's bewegen en het belang van nooduitgangen."Een ander voorbeeld is de Internationaal Festival van de Kunsten Harare (HIFA) in Zimbabwe. Een seniorlid van het team traint de technische crew en de toneelmanagers van Sauti. Het werk dat ze doet is geweldig omdat ze uit een vergelijkbare omgeving komt en de cultuur begrijpt, maar ook de uitdagingen om dingen te laten werken met beperkte middelen. Ze is ook meer op de achtergrond en vraagt de crew wat ze denken in plaats van hen te vertellen wat ze moeten doen.Ik denk dat het heel waardevol is om deze uitwisselingen tussen festivals te hebben, vooral als ze van Afrika naar Afrika en van Zuid naar Zuid gaan, omdat de overeenkomsten, kansen en uitdagingen vaak niet zo ver uit elkaar liggen."
Sauti-za-Busara-festival-movers-shakers-2017
Sauti-za-Busara-festival-movers-shakers-2017
Mensen verbinden Veel buitenlandse professionals komen naar Sauti za Busara omdat ze weten dat ze nieuwe muziekstijlen zullen vinden die interessant zijn om mee te nemen naar festivals en concerten, meestal in andere delen van Afrika of in Europa. Het derde element dat erg belangrijk is voor Sauti is het bieden van mogelijkheden voor deze professionals om te netwerken en kennis uit te wisselen met de lokale bevolking. Elke middag tijdens het festival zal het platform "Verhuizers en Shakers"speelt in op deze behoefte. De activiteit vindt plaats in een informele kleine ruimte. Het is alleen toegankelijk voor uitgenodigde professionals: artiesten, managers, promotors, media, donateurs, sponsors en andere mensen die werkzaam zijn in het veld. Lokale artiesten worden sterk aangemoedigd om ook deel te nemen. Maar als iemand geïnteresseerd is, zullen de organisatoren zelden iemand de toegang weigeren. De "Movers and Shakers" is een ruimte waar artiesten andere artiesten kunnen ontmoeten, managers promotors, enz. Elke dag heeft ook een thema: muziek voor verandering, vrouwen in de muziek, ontmoet de artiesten. De uitgenodigde panelleden zijn meestal muzikanten. Er komen altijd goede dingen uit deze gelegenheden voor mensen om elkaar te ontmoeten, rond onderwerpen die te maken hebben met de muziek- en cultuurindustrie. Waar andere grote evenementen veel seminars, conferenties en speedmeetings organiseren, kiest Sauti za Busara voor een ander systeem, minder formeel. Veel internationale professionals melden aan Yusuf dat de manier waarop ze het in Zanzibar doen eigenlijk meer oplevert. Yusuf heeft niet echt een antwoord op de vraag waarom ze dit zeggen, maar hij vermoedt dat een van de redenen misschien is dat ze niet veel intellectuele en academische toespraken hebben. "Movers and Shakers" kan worden gekenmerkt door minder gepraat, meer tijd voor vragen en antwoorden en meer mogelijkheden om vast te stellen wie er in het publiek aanwezig is. Er zijn bijvoorbeeld specifieke momenten om te pauzeren, zodat mensen koffie en drankjes kunnen drinken. Tijdens deze momenten zijn de deelnemers echt geanimeerd en enthousiast, je ziet ze visitekaartjes, flyers en cd's uitwisselen. Misschien kunnen we hier lering uit trekken voor andere evenementen. "Ik denk dat veel van het echte netwerken gebeurt bij een kopje koffie, een sapje of een biertje, op plaatsen waar mensen ontspannen zijn en op een natuurlijke manier met elkaar omgaan in plaats van op formele conferenties."Sauti za Busara is zeker verenigd in muziek, maar ook een festival dat mensen verbindt. [/door Audrey Brisack/]

Bijgevoegde documenten

recente artikelen

abonneer u op onze

Nieuwsbrief