Africalia recruteert !

we werven

Administratief en financieel directeur (-trice)

Africalia is een non-profit organisatie die is opgericht op initiatief van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking en beschouwt kunst en cultuur als essentiële onderdelen van duurzame menselijke ontwikkeling. Africalia werkt samen met culturele actoren uit het maatschappelijk middenveld die actief zijn op vele gebieden, van de audiovisuele sector tot de literatuur, van de podiumkunsten tot de beeldende kunsten. Africalia ondersteunt momenteel 25 organisaties en netwerken in 6 landen in Afrika ten zuiden van de Sahara (Burkina Faso, Democratische Republiek Congo, Kenia, Senegal, Oeganda, Zimbabwe) en in België.
Naast dit meerjarenprogramma beheert Africalia het programma Creative Africa, dat tot doel heeft het ondernemerschap in de culturele en creatieve sectoren in Marokko, Burkina Faso, Oeganda en Senegal te ondersteunen.


De missie bestaat uit 3 hoofdtaken :

  1. Financieel en Boekhoudkundig Manager
  2. Beheer van human resources
  3. Administratief en juridisch toezicht en ondersteuning van het bestuur

Als Financieel en Boekhoudkundig Manager :

  • Je ontwikkelt een gezonde en innovatieve financiële strategie in samenspraak met de Algemeen directeur en de Raad van Bestuur en vertaalt dit beleid naar concrete doelstellingen en jaarplannen voor het team.
  • Je begeleidt de algemeen directeur bij de opmaak van een evenwichtig budget en een begroting in lijn met de strategie van de organisatie.
  • Je ontwikkelt en beheert een efficiënt en transparant financieel managementsysteem :
  • Je begeleidt en superviseert dat het team en de partners op het terrein het financiële kader respecteren, evenals de procedures en de controle-instrumenten.
  • Je zorgt ervoor dat de financiële informatie beschikbaar en gecontroleerd is binnen de interne termijnen van de organisatie.
  • De controles uitvoeren en de samenvattende overzichten opstellen die nodig zijn voor de boekhoudkundige afsluiting van de activiteiten in overeenstemming met het boekhoudkundig kader.
  • Je rapporteert intern en extern over de financiële situatie en licht financiële rapporten transparant toe aan Directie, Raad van Bestuur, Algemene Vergadering en donoren.
  • In samenwerking met de Algemeen Directeur, zorg je voor een efficiënte interactie met de verschillende interne en externe gesprekspartners van de vereniging (auditors, controleurs - donoren en penningmeester).
  • Je voert ondersteunings-, opleidings- en monitoringmissies uit op het terrein en neemt deel aan de opleiding van het personeel van de partners.

Als HR-manager :

  • Je helpt bij het definiëren, sturen en controleren van de implementatie van de HR-strategie van het bedrijf. Je fungeert als schakel tussen de Algemene Directie en het personeel door de sociale relaties binnen de organisatie te verzorgen.
  • Je zorgt voor de administratieve follow-up van HR : toezicht houden op het opstellen van de contractuele elementen en de follow-up van alle HR-aspecten (afwezigheden, verlof, opleiding, werknemersmissies) met inachtneming van het wetgevingskader en de vastgestelde interne procedures.
  • Je zorgt voor een soepel beheer van de interne salarisadministratie volgens de vastgestelde procedure en in coördinatie met het sociaal secretariaat.
  • Je ondersteunt het rekruteringsproces in overleg met het management.
  • Ontwerpen, aanpassen en implementeren van interne werkregels en procedures.
  • Steun voor de definiëring en uitvoering van het beleid inzake preventie en het welzijn van de werknemers en bijdragen tot de naleving van de bestuurshandvesten (ethiek, milieu, gender).

Als juridisch en administratief manager :
Met de hulp van de Office manager en in overleg met het management :

  • Beheer van de contracten met leveranciers en dienstverleners
  • Het verzekeren van het toezicht op de wettelijke verplichtingen van de vereniging (statuten, wettelijke deposito’s, enz.)
  • Deelnemen als waarnemer en assisteren bij de organisatie van de Raad van Bestuur (opstellen van documenten), algemene vergaderingen, enz.
  • Toezicht op de gunning van overheidsopdrachten volgens de procedures

Jouw profiel :

  • Je hebt een universitair diploma in administratie, financiën of management.
  • Je hebt praktische ervaring in een administratieve, financiële en/of HR-managementfunctie op het gebied van ontwikkelingssamenwerking.
  • Je hebt een uitstekende mondelinge en schriftelijke beheersing van het Nederlands of Frans en een zeer goede kennis van de andere landstaal, evenals een zeer goede kennis van het Engels.
  • Je hebt een goede kennis van boekhoudsoftware en kunt gemakkelijk met MS Office werken.

Persoonlijke vaardigheden :

  • Je hebt gevoel voor initiatief, je kunt zelfstandig en in teamverband werken.
  • Je bent een proactieve en creatieve collega.
  • Je werkt op een precieze en resultaatgerichte manier.
  • Je bent goed in plannen en organiseren.
  • Je hebt uitstekende mondelinge, schriftelijke en luistervaardigheid.
  • U bent stressbestendig en bent in staat om binnen de verwachte tijd resultaten te produceren.

Gewenste ervaring :

  • U kunt aantonen dat u ten minste 8 jaar lang vergelijkbare functies op het gebied van financieel beheer en administratie hebt bekleed.
  • U hebt ervaring met procedures voor ontwikkelingssamenwerking (DGD en/of andere EU-donoren, AFD,...).
  • Een pluspunt : je staat in contact met de culturele sector en/of de ontwikkelingssamenwerking.

Africalia biedt u :

  • Een voltijds contract van onbepaalde duur
  • Een maandelijks brutosalaris gebaseerd op profiel en ervaring
  • Extralegale voordelen : vergoeding van de transportkosten, maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering, eindejaarspremie

Aanstelling : zo snel mogelijk

Solliciteren :
Stuur je CV en motivatiebrief vóór 5 april 2020 naar ruth.putzeys@africalia.be met vermelding van “Naam Voornaam + Directeur admin/fin Africalia”.

Gelijke kansen vinden we bij Africalia vanzelfsprekend. We selecteren jou op basis van je kwaliteiten en vaardigheden, ongeacht je leeftijd, afkomst, geslacht of seksuele identiteit.

Vacature in PDF downloaden

Stafmedewerker fondsenwerving en redactie van projectvoorstellen

Heb jij

  • een hart voor Afrikaanse kunst en cultuur én voor het Zuiden ?
  • ervaring in fondsenwerving en marketing ?
  • een analytische geest ?

Solliciteer dan nu meteen bij Africalia.

Africalia is een vzw opgericht op initiatief van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking en beschouwt kunst en cultuur als cruciale componenten voor duurzame menselijke ontwikkeling. Africalia werkt samen met culturele operatoren van het maatschappelijke middenveld die actief zijn in talrijke domeinen, van de audiovisuele sector over literatuur en podiumkunsten tot beeldende kunsten. Africalia ondersteunt op dit ogenblik 25 organisaties en netwerken in 6 landen van Sub-Saharaans Afrika (Burkina Faso, Democratische Republiek Congo, Kenia, Senegal, Uganda, Zimbabwe) en in België.

Naast dit meerjarenprogramma, beheert Africalia tevens het programma ‘Afrique Créative’, ter ondersteuning van ondernemerschap in de culturele en creatieve sector in Marokko, Burkina Faso, Uganda en Senegal.

Voornaamste verantwoordelijkheden :

  • Je bent verantwoordelijk voor de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van onze fondsenwervende strategie en doelgerichte campagnes, gericht op werving, behoud en opwaardering van donateurs en het brede netwerk van major donors en projectverantwoordelijken.
  • Je neemt actief deel aan het ontwikkelen en de redactie van projectvoorstellen.
  • Je bent initiatiefnemer en eindverantwoordelijke van de fondsenwervende campagnes.
  • Je behoudt mee het overzicht van de belangrijkste resultaten rond de projectontwikkeling, legaten en andere fondsenwervende acties.
  • Je bent eindverantwoordelijke voor de contacten met donateurs, in het bijzonder major donors. Je ontwikkelt en implementeert hier rond de juiste acquisitie en retentie aanpak.
  • Je bent eindverantwoordelijke voor de productie van het specifieke materiaal voor de externe communicatie rond fondsenwerving (direct mailing, advertenties, brochures, …), en werkt hiervoor nauw samen met je collega communicatie.
  • Je volgt de ontwikkelingen binnen onze sector, beweging & organisatie en weet deze te vertalen in strategische fondsenwerving.
  • Je zorgt ervoor dat we een goed inzicht krijgen in ons donorbestand en de resultaten van onze fondsenwervingsstrategie. Op basis hiervan voer je analyses uit en ontwikkel je doelgroep gerichte fondsenwervende acties.
  • Je rapporteert over en evalueert de resultaten van de uitgevoerde acties & campagnes.

Gewenste profiel :

  • Je hebt voeling met de culturele sector en met ontwikkelingssamenwerking en staat achter de visie van Africalia.
  • Je hebt een hoger diploma of een gelijkwaardige ervaring.
  • Je hebt een analytische geest. Cijfers en databases maken jou niet bang.
  • Je hebt ervaring met fondsenwerving, je bent thuis in de belangrijkste begrippen & technieken inzake fondsenwerving en projectbeheer.
  • Je bent creatief in het ontwikkelen van nieuwe concepten en ideeën.
  • Je bent sterk onderlegt in het schrijven van projectvoorstellen en hebt hier minstens een eerste aantoonbare ervaring in. Ervaring in projectvoorstellen schrijven voor EU is een pluspunt.
  • Je hebt ervaring met CRM-systemen of bent bereid om ermee te leren werken.
  • Je bent tweetalig Frans en Nederlands (Engels in een pluspunt).
  • Je kunt vlot werken met Excel, Word en PowerPoint.

Persoonsgebonden competenties :

  • Je bent een echte zelfstarter met zin voor initiatief, je kan onafhankelijk werken als onderdeel van een ploeg. Je werkt nauwkeurig en resultaatsgericht.
  • Je hebt een positieve en constructieve ingesteldheid en bent communicatief.
  • Je hebt de nodige commerciële feeling.
  • Je bent stressbestendig.

Aanbod :

  • Een halftijds contract van onbepaalde duur (startdatum : zo snel mogelijk).
  • Een boeiende en internationale werkomgeving met aandacht voor een goede balans werk-privé.
  • Een concurrentieel verloningspakket binnen de sociaal-culturele sector (PC 329.03), aangevuld met extralegale voordelen.
  • Eventuele mogelijkheid tot thuiswerk.
  • Plaats van tewerkstelling op wandelafstand van station Brussel Centraal.

Wij maken werk van een diversiteitbeleid (gender, culturele achtergrond, leeftijd,... ).

Procedure :
Solliciteren kan je door een motivatiebrief en CV te versturen naar Africalia vzw,
t.a.v. Ruth Putzeys, Congresstraat 13, 1000 Brussel
of per mail naar ruth.putzeys@africalia.be
uiterlijk tegen 15 november 2019.

Als je geselecteerd wordt, nodigen we je uit voor een schriftelijke proef en een sollicitatiegesprek.

Bezoek onze website voor meer informatie over Africalia : www.africalia.be